1- دکترای تخصصی سیاستگذاری و مدیریت سلامت، استاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
3- دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران. ، F.ezzati1378@gmail.com
چکیده: (1823 مشاهده)
تاریخ دریافت: 1399/11/02 تاریخ پذیرش:1399/12/08 |
مقدمه: نظام سلامت مجموعهای از افراد، گروهها و سازمانهایی است که وظایف سیاستگذاری، تأمین مالی، تولید منابع و ارائه خدمات سلامت را با هدف تأمین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم؛ پاسخگویی به انتظارات آنها و حمایت مالی از ایشان در مقابل هزینههای سلامت بر عهده دارند. نظام سلامت باید در مقابل بحرانها از تابآوری کافی برخوردار باشد. مفاهیم مرتبط با تاب آوری نظام سلامت پیچیده و مبهم هستند. این پژوهش با هدف تبیین مفاهیم، پیش نیازها و اثرات تاب آوری نظام سلامت انجام شد.
روش کار: این پژوهش با روش مرور مفهومی انجام شد. مقالات مرتبط با تابآوری نظام سلامت از سال 2005 تا 2020 میلادی در پایگاههای اطلاعاتیMedline ، Web Of Science، Scopus، Science Direct,، Iran Medex، Magiran، SID و موتورهای جستجوگر Google و Google Scholar جستجو شد. در نهایت 76 مقاله انتخاب و تحلیل شدند.
یافتهها: تابآوری نظام سلامت “توانایی، قابلیت و ظرفیت پیشبینی، پیشگیری، جذب، تطبیق و تغییر نظام سلامت به هنگام مواجه با شوک و بحران و ارائه مستمر خدمات سلامت در زمان مدیریت شوک و بحران” است. تطبیق، یادگیری، پاسخدهی، تغییر، آمادگی، پایداری، برنامهریزی، جذب، پیشبینی و ارتباطات عناصـر اصلـی تشـکیل دهندهی تابآوری نظام سلامت هســتند. مدل و چک لیستی برای ارزشیابی تابآوری نظام سلامت طراحی شد.
نتیجه گیری: تاب آوری یک مفهوم چند بعدی بوده و در طول زمان تغییر کرده است. لازمه تقویت تابآوری نظام سلامت، افزایش تابآوری شش بلوک ساختاری آن شامل حاکمیت و رهبری، تأمین مالی، نیروی انسانی، تجهیزات و ملزومات، سیستم اطلاعات و ارائه خدمات سلامت است.
شمارهی مقاله: 9
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/6/13 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10