دوره 23، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 245-238 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shafie N, hajihoseini S. Survey of Satisfaction of People in Urban and Rural Areas with the Family Physician Plan. Hakim 2020; 23 (2) :238-245
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2009-fa.html
شفیعی نسیمه، حاجی حسینی سمانه. بررسی میزان رضایت ‌مندی مردم مناطق شهری و روستایی از اجرای طرح پزشک خانواده در شهرستان لارستان. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1399; 23 (2) :238-245

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2009-fa.html


1- کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشکده‌ی علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران.
2- دکتری ژنتیک مولکولی، دانشکده‌ی علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران. ، shajihoseini@yahoo.com
چکیده:   (789 مشاهده)
مقدمه: مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی میزان رضایت‌مندی جمعیت شهری و روستایی شهرستان لارستان از اجرای طرح پزشک خانواده انجام شد.
روش کار: تحقیق حاضر با رویکردی کمی به‌انجام رسید و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته‌ بود. جامعه‌ی آماری را کلیه‌ی خانوارهای تحت پوشش پزشک خانواده در شهرستان لارستان تشکیل ‌دادند. تعداد 383 نفر به‌عنوان حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار‌SPSS 21  و ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون و آزمون T، تجزیه‌و‌تحلیل شدند. برای ارزیابی روایی ابزار، از روش اعتبار صوری و برای سنجش پایایی مقیاس‌ها، از آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: میزان کلی رضایت افراد از طرح پزشک خانواده در حد متوسط به بالا، معادل 7/62% بود. میان جنسیت (074/0=P)، شغل (424/0=P)، مالکیت منزل مسکونی (338/0=P) و میزان رضایت‌مندی از طرح، رابطه‌ای وجود نداشت (05/0< P). میان محل سکونت، وضعیت تاهل، سن، تحصیلات، پوشش بیمه، درآمد، سطح پوشش خدمات، هزینه‌‌ی درمانی، مهارت بالینی و میزان دسترسی به پزشک با میزان رضایت‌مندی از طرح، رابطه‌ای‌ معنی‌دار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیر‌های سطح پوشش خدمات (925/0=R)‌، هزینه‌ی درمانی (928/0=R)، سن (930/0=R) و مهارت بالینی (931/0=R)، در مجموع 86% از تغییرات رضایت‌مندی از طرح را تبیین می‌کنند (001/0> P).
نتیجهگیری: تخصیص منابع‌، برنامه‌ریزی‌های آموزشی برای افزایش مهارت پزشکان‌، برگزاری دوره‌‌های آموزشی در روستاها جهت آشنایی با اهداف برنامه‌ی پزشک خانواده و نظارت دقیق بر کیفیت خدمات، می‌تواند به ارتقای کیفیت و افزایش رضایت‌مندی کمک کند.
متن کامل [PDF 352 kb]   (309 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb