دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 152-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortaz Hejri S, Janani L, Jalili M. An Overview of the Generalizability Theory and its Implications in Medical Education . Hakim 2015; 18 (2) :146-152
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1514-fa.html
مرتاض هجری سارا، جانانی لیلا، جلیلی محمد. مروری بر نظریه تعمیم‌پذیری و کاربردهای آن در آموزش پزشکی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1394; 18 (2) :146-152

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1514-fa.html


1- ، mjalili@tums.ac.ir
چکیده:   (5264 مشاهده)

دریافت: 17/1/94   پذیرش: 31/3/94

مقدمه: تمام اندازه‌گیری‌ها از جمله ارزیابی دانشجویان پزشکی در ذات خود واجد خطا هستند. با توجه به ضرورت حفظ کیفیت ارزیابی در علوم پزشکی، یافتن روش‌هایی برای برآورد میزان خطا و کاهش آن حائز اهمیت است. طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه نظریه‌های انداز‌ه‌گیری صورت گرفته است که در این راه کمک‌کننده است.

روش کـار: در این مقاله، پس از مروری بر نظریه کلاسیک آزمون و محدودیت‌های آن، با استفاده از مثال‌هایی در خصوص آزمون عینی ساختارمند بالینی، نظریه‌ تعمیم‌پذیری را بررسی می‌کنیم.

یافته‌ها: طبق نظریه کلاسیک آزمون، نمره‌ای که دانشجو در امتحان کسب کرده است، معادل نمره واقعی او نیست و با خطا همراه است. با تعیین پایایی آزمون می‌توانیم بگوییم میزان تأثیر خطای تصادفی در نمره چقدر بوده است اما در این نظریه نمی‌توان در آن واحد، تمام منابع خطا را در نظر گرفت. برای رفع این محدودیت از نظریه تعمیم‌پذیری استفاده می‌شود که بر اساس مدل‌های آماری آنالیز واریانس، سهم منابع مختلف خطا را در اندازه‌گیری مشخص می‌کند و علاوه بر برآورد پایایی آزمون، پیشنهادهایی برای بهبود تعمیم‌پذیری نتایج ارایه می‌دهد.

نتیجه‌گیری: در نظریه کلاسیک آزمون، شناسایی میزان اثر منابع مختلف خطاهای احتمالی به تفکیک امکان‌پذیر نیست. در حالی که با استفاده از نظریه تعمیم‌پذیری می‌توان سهم هریک از منابع خطا را شناسایی نمود و برای آزمونی پایاتر برنامه‌ریزی کرد.

متن کامل [PDF 203 kb]   (1529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb