دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 93 1393 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 137-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab M, Khabiri R, Pouragha B, Movahed Kor E, Mohammadzadeh Jamalian M. Development of an Outpatients’ Satisfaction Questionnaire for Hospitals of Tehran University of Medical Science . Hakim 2014; 17 (2) :127-137
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1287-fa.html
محمد عرب ، رقیه خبیری ، بهروز پورآقا ، الهام موحدکر ، مریم محمدزاده‌جمالیان . طراحی و تدوین ابزار سنجش رضایت بیماران سرپایی در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1393; 17 (2) :127-137

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1287-fa.html


1- ، movahedelham@yahoo.com
چکیده:   (8993 مشاهده)

  مقدمه: بیمارستان به عنوان مهم‌ترین سازمان ارایه‌دهنده خدمات درمانی باید مورد ارزشیابی قرارگیرد. مهم‌ترین بعد این ارزشیابی، ارزشیابی از نظر بیماران و مراجعه‌کنندگان واحدهای سرپایی است. هدف این پژوهش، طراحی و تدوین ابزار سنجش رضایت بیماران سرپایی در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

  روش کـار: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. حجم نمونه 400 نفر محاسبه شد. با استفاده از مرور نظام‌مند، پرسشنامه‌ای به منظور استفاده در بیمارستان‌های آموزشی ایران استخراج شد و برای کامل‌تر شدن آن از منابع فارسی استفاده شد. از ماتریس همبستگی، t-test ، ANOVA و تحلیل عاملی تأییدی برای تحلیل داده‌ها استفاده گردید.

  یافته‌ها: 2/66% بیماران از خدمات درمانگاه راضی بودند. پرسشنامه با ضریب آلفای 81/0 در حد بسیار خوبی رضایت بیماران سرپایی را اندازه‌گیری نمود. با توجه به ماتریس ضرایب مؤلفه بیشترین وزن (148/0 و 147/0)، مربوط به توصیه درمانگاه به افراد دیگر و رضایت کلی از خدمات ارایه شده درمانگاه (آیتم 12و 14) و کمترین وزن (05/0)، مربوط به رضایت از مدت انتظار جهت ویزیت پزشکان (آیتم 2) بود. بین میزان رضایت بیماران سرپایی و متغیرهای جنس، بیمارستان‌های مختلف، تحصیلات، سن و اشتغال، ارتباط آماری معناداری وجود داشت.

  نتیجه‌گیری: با توجه به سیاست‌های اخیر دولت، نتایج این مطالعه می‌تواند سیاست‌گذاران نظام سلامت را در راستای مشخص نمودن ضعف‌ها و نارسایی‌ها، و شناخت نقاط قوت و فرصت‌های موجود در ارایه خدمات بیمارستانی به عنوان بخش مهمی از نظام سلامت یاری نماید.

 

متن کامل [PDF 231 kb]   (1599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1393/4/25 | پذیرش: 1393/4/25 | انتشار: 1393/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb