مقدمه: توجه به نیازها و خواستههای بیماران در بیمارستان یکی از موارد مهمی است که باید در تصمیمگیریهای مرتبط با ارایه خدمات به بیماران به آنها توجه شود. در این پژوهش، ابتدا شیوه آنالیز همپیوندی مبتنی بر انتخاب معرفی و تبیین گردید؛ سپس از این آنالیز به منظور بررسی ترجیحات مراجعین به بیمارستان فیروزگر در مورد نحوه ارایه خدمات ویزیت سرپایی استفاده شد.
روش کـار: در این پژوهش کاربردی، از آنالیز همپیوندی مبتنی بر انتخاب برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. جامعه پژوهش، مراجعهکنندگان به درمانگاههای بیمارستان فیروزگر برای دریافت خدمات ویزیت سرپایی بودند که 150 نفر از آنان به روش نمونهگیری آسان برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. زمان گردآوری دادهها تابستان سال 1390 بود.
یافتهها: میانگین سن مراجعهکنندگان مورد بررسی (73/0±)76/31 بود. 70% از مراجعه کنندگان زن و 30% بقیه مرد بودند. مشورت پزشک با بیمار بیشترین اهمیت را داشت (اهمیت نسبی 1/37%)، دومین ویژگی از نظر اهمیت، تشکیل پرونده بود (اهمیت نسبی 6/21%). شیوه تعیین نوبت دارای کمترین اهمیت (اهمیت نسبی 2/10%) بود.
نتیجهگیری: کسب نظرات و توجه به خواستههای بیماران در تمام مراحل برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی خدمات به بهبود مراقبتها کمک میکند. از طرف دیگر ارج نهادن به ترجیحات بیماران یک گام اساسی در توسعه مداخلات بیمار محور است. روشها و ابزارهای پژوهشی متنوعی جهت آگاهی از دیدگاههای بیماران در خصوص ارایه بهینه خدمات سلامت وجود دارد، در این راستا روش آنالیز همپیوندی برای تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به این گونه پژوهشها توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |