دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1391 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 123-112 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mozafari M, Abedsaeedi Z, Pazargadi M, Alavi Majd H. Development of a Model to Implement Total Quality Management in Iran's EMS . Hakim 2012; 15 (2) :112-123
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1020-fa.html
مصیب مظفری ، ژیلا عابدسعیدی ، مهرنوش پازارگادی ، حمید علوی‌مجد . الگوی استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ایران. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1391; 15 (2) :112-123

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1020-fa.html


1- ، mozafaric@yahoo.com
چکیده:   (16003 مشاهده)

  مقدمه: بهبود کیفیت خدمات در هر سازمانی نیازمند الگوی عملیاتی به منظور هدایت فعالیت‌های بهبود کیفیت است. هدف این مطالعه، طراحی الگوی استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ایران بود.

  روش کـار: الگو، با استفاده از اطلاعات سامانه‌های کیفیت اورژانس 11 کشور، تجارب استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت و با در نظر گرفتن نیم‌رخ فعلی مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ایران تدوین گردید و با استفاده از نظرات 16نفر از خبرگان که به وسیله یک پرسش‌نامه 20 گویه‌ای جمع‌آوری شده بود تعیین اعتبار گردید.

  یافته‌ها: الگو با میانگین 15/0±38/4 از مجموع پنج امتیاز، تعیین اعتبار گردید . طبق الگو، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با ساختار نیمه متمرکز، در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی دیده خواهد شد . انتزاع وظایف حاکمیتی و اعتباربخشی از وظایف تصدی‌گری محور الگو می‌باشد. ایجاد رکن هماهنگی اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی، ایجاد مرکز پیام مشترک با پلیس، آتش‌نشانی و جمعیت هلال‌احمر، دوشاخه کردن خدمات اورژانس، ایجاد گروه‌های کیفیت، شورای منطقه‌ای و شورای عالی کیفیت، واحد هماهنگ کننده کیفیت، واحد نظارت، مراکز ثبت داده، واحد آمار و اطلاع‌رسانی، واحد ارتباط با بیمار و معاونت آموزشی و پژوهشی رهنمودهای اساسی این الگو هستند .

  نتیجه‌گیری: استقرار الگو می‌تواند به افزایش موفقیت استقرار مدیریت کیفیت فراگیر، ایجاد زمینه خودارزیابی، رضایت‌مندی بیماران، افزایش رضایت و توانمندی کارکنان، استقرار نظام اعتباربخشی، استقرار رویکرد مبتنی بر شواهد و مشارکت بیشتر بخش خصوصی بیانجامد .

 

متن کامل [PDF 1960 kb]   (3461 دریافت)    

دریافت: 1391/6/18 | انتشار: 1391/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb