دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 65-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Improving maternity care using the quality function deployment (QFD) method at Fayazbakhsh hospital. Hakim 2009; 12 (1) :55-65
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-494-fa.html
دکتر سیامک عقلمند ، دکتر فیض‌اله اکبری ، دکتر ابوالفتح لامعی ، دکتر کاظم محمد ، دکتر محمد عرب . ارتقای مراقبت‌های زایمانی به روش استقرار وظایف کیفی (QFD) در بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1388; 12 (1) :55-65

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-494-fa.html


1- ، saghlmand@umsu.ac.ir
چکیده:   (17816 مشاهده)

مقدمه: آمارهای حول زایمانی حاکی از آن است که مراقبت‌های زایمانی درکشور نیازمند ارتقا است. بر این اساس، فرایند زایمان در بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش تهران بااستفاده از روش استقرار وظایف کیفی (QFD) طراحی مجدد شد.

روش کـار: گام‌های اصلی این مطالعه عبارت بودند از: تعیین مهم‌ترین نیازها و انتظارات مشتری توسط مصاحبه (18= n ) و بررسی مشتری (89 = n )، مرتبط ساختن نیازها و انتظارات مشتری با سنجش‌های عملکردی و وظایف کلیدی با استفاده از تحلیل ماتریس خانه کیفیت، مشخص کردن حالت‌های بروز نقص احتمالی در عملکرد آتیِ فرایند طراحی شده و طراحی و استقرار فرایند جدید زایمان براساس وظایف و حالت‌های بروز نقص احتمالی. برای بررسی تاثیر مداخله، شاخص‌های رضایت مادران زایمان‌کرده و میزان زایمان سزارین در مرحله قبل و بعداز ارتقا مورد مقایسه قرارگرفتند.

یافته‌ها: با مشخص شدن 20 نیاز و انتظار مشتری و 6 سنجش عملکردی کلیدی، 6 وظیفه اصلی برای نیل به اهداف سنجش‌های عملکردی کلیدی تعریف شد. در ادامه، با تعیین 3 حالت بروز نقص، فرایند جدید زایمان طراحی مجدد گردید. استقرار و اجرای فرایند جدید موجب ارتقای سنجش‌های عملکردی کلیدی شد که با افزایش معنی‌دار رضایت مادران زایمان‌کرده از خدمات فرایند جدید در 16 مورد از 20 مورد همراه بود (0001/0 > P ). ضمناً میزان زایمان سزارین در مرحله بعداز ارتقا نسبت به مرحله قبل از ارتقا کاهش نشان داد (30% در مقابل 42%).

نتیجه‌گیری: اجرای فرایند جدید که براساس نیازها و انتظارات بیماران طراحی شده بود با افزایش معنی‌دار رضایت مادران و کاهش میزان زایمان سزارین در بیمارستان مورد مطالعه، همراه بود. از محدودیت‌های استفاده از روش استقرار وظایف کیفی (QFD) ظاهر پیچیده و زمان‌بر بودن آن است. ساده‌کردن این روش در افزایش استفاده از آن در طراحی فرایند ها/ سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی درمانی بیمار محور سودمند خواهد بود.

 

متن کامل [PDF 462 kb]   (2804 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/5/12 | انتشار: 1388/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb