دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 54-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effect of mandatory seat belt use legislations on mortalities from road traffic injuries in Iran . Hakim 2009; 12 (1) :48-54
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-492-fa.html
دکتر حمید سوری ، دکتر علی‌ ناصرمعدلی ، الهه عینی ، دکتر محمد موحدی ، سرهنگ محمدرضا مهماندار ، دکتر محمدرضا مسعودی‌نژاد ، و همکاران. و همکاران.. تأثیر اجرای قانون اجباری شدن کمربند ایمنی در مرگ ناشی از سوانح ترافیکی کشور. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1388; 12 (1) :48-54

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-492-fa.html


1- ، .comhsoori@yahoo
چکیده:   (20884 مشاهده)

مقدمه: قضاوت درخصوص تأثیر مداخلات درارتقاء سطح ایمنی حمل ونقل کشور مشکل است زیرا مداخلات مورد ارزیابی خارجی قرار نگرفته است. در این مطالعه تأثیر اجباری شدن استفاده از کمربند ایمنی در مرگ‌های ناشی از سوانح ترافیکی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

روش کـار: در یک مطالعه مداخله‌ای قبل و بعد در طول زمان داده‌های مربوط به شدت سوانح ترافیکی (فوتی یا جرحی مشخص شده توسط پلیس راهور) که درطول یک سال قبل تا دو سال پس از اجرای قانون اجباری شدن کمریند ایمنی سال 1384 جمع‌آوری شده است طبقه‌بندی شده مورد مقایسه قرار گرفت و اثر مداخله نیز سنجیده شد.

یافته‌ها: درصد تصادفات منجر به فوت به دنبال اجرای قانون اجباری شدن کمربند ایمنی نشان داد که از 13 درصد تصادفات در یک سال قبل از اجرای این قانون به 7/9% (حدود اطمینان 9/9 -6/9) در سال اول و 4/11% (حدود اطمینان 6/11 -3/11) در سال دوم پس از اجرای قانون رسیده است. در عین حال به نظر می‌رسد که روند کاهش فوتی‌ها ادامه‌دار نبوده و در سال دوم پس از اجرای قانون مجدداً 6/1 درصد افزایش یافته با این که به حد سال قبل از اجرای قانون نرسیده است.

نتیجه‌گیری: قانون اجباری شدن کمربند ایمنی در پایین آوردن شدت مصدومیت‌ها در سال اول مداخله مؤثر بوده است. در سال دوم اندکی کاهش نسبت به سال اول مداخله داشته است. لازم است اعمال قانون استفاده از کمربند ایمنی در جامعه مورد مطالعه تا نهادینه شدن فرهنگ استفاده عمومی از آن تداوم یابد و الزام استفاده در زمان رانندگی در هر شرایطی مورد تأیید قرار گیرد.

 

متن کامل [PDF 259 kb]   (3252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/5/7 | انتشار: 1388/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb