دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 73-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

goodarzi P, vaziri S, akbari zardkhaneh S. Evaluation of the Pre-Marriage Education Program of the State Welfare Organization of Iran: The Perspective of Provincial and Headquarter Decision-makers. Hakim 2020; 23 (1) :63-73
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2010-fa.html
گودرزی پگاه، وزیری شهرام، اکبری زردخانه سعید. ارزشیابی برنامه آموزش پیش‌از‌ازدواج سازمان بهزیستی کشور از منظر تصمیم‌گیرندگان ستادی و استانی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1399; 23 (1) :63-73

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2010-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، shahram.vaziri@gmail.com
3- استادیار سنجش‌ و اندازه‌گیری، گروه روان‌شناسی کاربردی، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم ‌تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (946 مشاهده)
مقدمه: امروزه ارزشیابی، تقریبا مرکز ثقل همه‌ی سیاست‌ها و راهبردهای کیفیت آموزشی محسوب می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی برنامه‌ی آموزش پیش‌ از ازدواج سازمان بهزیستی و ارزیابی فاصله‌ی آن تا وضعیت مطلوب، از دیدگاه تصمیم‌گیرندگان ستادی و استانی برنامه بود.
روش کار: مطالعه‌ی کاربردی حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و کمی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش متشکل از مدیران و کارشناسان ستادی، معاونین پیشگیری و کارشناسان استانی برنامه و تعداد کل نمونه، 70 نفر بود. ابزار پژوهش، چهار مقیاس محقق‌ساخته متناسب با هریک از گروه‌های نمونه با طیف نمره‌گذاری چهارنقطه‌ای لیکرت بود و گویه‌هایی در بخش‌های زمینه، درون‌داد، فرآیند، نتایج، تاثیرات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه داشت که پس از بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی، در اختیار هریک از گروه‌های نمونه جهت ارزشیابی برنامه‌ی آموزش پیش ‌از‌ ازدواج قرار‌گرفت. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بر اساس تحلیل شکاف، با استفاده از نمرات معیار اصلاح صورت‌‌گرفت.
یافتهها: طبق نمرات ‌کل معیار اصلاح، بخش‌‌ زمینه در شاخص‌های پیشینه‌ی طراحی و اقدامات توجیهی و راهبرد سازمانی، بخش درون‌‌داد در شاخص‌های‌‌ آیین‌نامه، محتوا و بودجه و بخش محصول در شاخص تاثیرات بلندمدت دارای مطلوبیت نسبتا پایین‌‌ و بیشترین نیاز به اصلاح بود.
نتیجهگیری: با‌توجه‌به اولویت اصلاحات، مهم‌ترین اقدام در بازبینی برنامه، تمرکز بر بازطراحی و تقویت زیرساخت‌ها، هدف‌‌گذاری مجدد و تعیین راهبردهای سازمانی برای برنامه می‌باشد که شایسته است با استفاده از تجربیات علمی و اجرایی کشوری و نتایج نیازسنجی آموزشی صورت گیرد.

متن کامل [PDF 418 kb]   (297 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/1/1 | انتشار: 1399/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb