پاشازاده آذری زهرا ، کریملو مسعود ، یاریاری فریدون ، نجات سیما ، رصافیانی مهدی . ارزیابی مهارتهای حرکتی و عملکرد عصبی- عضلانی دانش آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی. تحقیقات نظام سلامت حکیم.
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-110-fa.html
چکیده: (562 مشاهده)
هدف این مطالعه تعیین وجود یا عدم وجود اختلال در مهارتهای حرکتی و عملکرد عصبی- عضلانی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) 7-10 ساله و تعیین الگو و ماهیت اختلالات در این گروه می باشد.گروه مورد شامل 22 دانش آموز مبتلا به ADHD می باشند که به مرکز مشاوره و درمان دانش آموزان توحید مراجعه کرده بودند و گروه شاهد شامل 22 دانش آموز طبیعی می باشند که در منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودند.میانگین نمرات گروه مورد در مقیاس رشدی لینکلن اوزرتسکی در همه موارد پائین تر از گروه شاهد بوده است (P<0.05). ولی در چند عامل این تفاوت معنادار نمی باشد، مثل: تعادل با چشم باز و یکپارچگی بینایی- حرکتی. گروه ADHD در بقیه عوامل مورد بررسی مثل: تعادل با چشم بسته، هماهنگی حرکتی دو طرفه، دقت حرکتی و سرعت حرکتی دستها تفاوت معناداری با گروه عادی نشان داده اند.نتایج تحقیق تایید می کند که لازم است کار درمانگران در ارزیابی و درمان کودکان مبتلا به ADHD به زمینه های طرح ریزی حرکتی و پردازش اطلاعات دهلیزی- عمقی توجه داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1385/6/15