دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 268-253 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUI.NUREMA.REC.1402.173

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghojavand M, Ferdosi M, Soleimani Dorche H. Redesigning the Supply Chain Process of Medical Consumables through Business Process Management: A Case Study at Al-Zahra Hospital. Hakim 2023; 26 (3) :253-268
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2290-fa.html
قجاوند مهسا، فردوسی مسعود، سلیمانی درچه حسین. بازطراحی فرآیند زنجیره تأمین ملزومات مصرفی پزشکی با روش مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار: مطالعه موردی در بیمارستان الزهرای اصفهان. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1402; 26 (3) :253-268

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2290-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی، استاد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، ferdosi1348@yahoo.com
3- دکترای حرفه‌ای پزشکی، مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س)، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (122 مشاهده)

مقدمه: بیمارستان‌ها در زنجیره تأمین ملزومات مصرفی پزشکی با چالش‌هایی مانند تأخیر در تأمین، هدررفت منابع و پیچیدگی فرآیندها مواجه‌اند. این پژوهش با هدف بهبود و بازطراحی فرآیند زنجیره تأمین ملزومات مصرفی در بیمارستان الزهرای اصفهان، از روش مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) استفاده کرده است.
روش کار: این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان در سال 1403 انجام شد. مراحل BPM شامل شناسایی، تحلیل و بازطراحی فرآیندها بود. داده‌های موردنیاز از طریق مشاهده مستقیم فرآیند‌ها، بررسی مستندات مرتبط و انجام 30 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با صاحبان فرآیند زنجیره تأمین، گردآوری و فرآیندها با نرم‌افزار Bizagi مدل‌سازی شدند. در مرحله‎ی تحلیل نقشه فرآیند کنونی، با تکیه بر اصول BPM، شامل شناسایی گلوگاه‌ها، ساده‌سازی گردش کار و حذف جابجایی‌های غیرضروری، چالش‌های موجود شناسایی شدند. در نهایت، پیشنهادهایی برای بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هدررفت منابع ارائه شد که پس از تأیید مسئولان مرکز، آماده اجرا گردید.
یافته‌ها: برای هر دسته از ملزومات مصرفی (هتلینگ، غیرهتلینگ، قابل برنامه‌ریزی و نسخه‌ای)، نقشه فرآیند به تفکیک ترسیم و گلوگاه‌های کلیدی آن‌ها شناسایی شد. در راستای بهبود فرآیندها راهکارهایی مانند کنترل دو مرحله‌ای ملزومات دریافتی، حذف انبار‌های واسطه، مکانیزاسیون فعالیت‌ها، استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی یکپارچه و شناسنامه‌دار کردن انبار ارتوپدی ارائه شد. در نهایت، سه فرآیند با اصلاحات پیشنهادی بازطراحی گردید.
نتیجه‌گیری: زنجیره تأمین ملزومات پزشکی در بیمارستان‌های بزرگ با چالش‌هایی نظیر جابجایی‌های غیر‌ضروری، عدم یکپارچگی سامانه‌های اطلاعاتی و هدر‌رفت منابع مواجه است که منجر به وقفه در ارائه خدمات، نارضایتی صاحبان فرآیند و افزایش هزینه‌ها می‌شود. به‌کارگیری BPM امکان شناسایی گلوگاه‌ها و بازطراحی مسیر‌های جریان کار را فراهم می‌کند که می‌تواند به ارتقای کارایی، تسریع در تأمین، افزایش شفافیت و بهبود مدیریت زنجیره تأمین بیمارستانی منجر شود.

متن کامل [PDF 1898 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/11/23 | پذیرش: 1402/9/30 | انتشار: 1402/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb