مقدمه: بیمارستانها در زنجیره تأمین ملزومات مصرفی پزشکی با چالشهایی مانند تأخیر در تأمین، هدررفت منابع و پیچیدگی فرآیندها مواجهاند. این پژوهش با هدف بهبود و بازطراحی فرآیند زنجیره تأمین ملزومات مصرفی در بیمارستان الزهرای اصفهان، از روش مدیریت فرآیند کسبوکار (BPM) استفاده کرده است.
روش کار: این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان در سال 1403 انجام شد. مراحل BPM شامل شناسایی، تحلیل و بازطراحی فرآیندها بود. دادههای موردنیاز از طریق مشاهده مستقیم فرآیندها، بررسی مستندات مرتبط و انجام 30 مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبان فرآیند زنجیره تأمین، گردآوری و فرآیندها با نرمافزار Bizagi مدلسازی شدند. در مرحلهی تحلیل نقشه فرآیند کنونی، با تکیه بر اصول BPM، شامل شناسایی گلوگاهها، سادهسازی گردش کار و حذف جابجاییهای غیرضروری، چالشهای موجود شناسایی شدند. در نهایت، پیشنهادهایی برای بهینهسازی فرآیندها و کاهش هدررفت منابع ارائه شد که پس از تأیید مسئولان مرکز، آماده اجرا گردید.
یافتهها: برای هر دسته از ملزومات مصرفی (هتلینگ، غیرهتلینگ، قابل برنامهریزی و نسخهای)، نقشه فرآیند به تفکیک ترسیم و گلوگاههای کلیدی آنها شناسایی شد. در راستای بهبود فرآیندها راهکارهایی مانند کنترل دو مرحلهای ملزومات دریافتی، حذف انبارهای واسطه، مکانیزاسیون فعالیتها، استفاده از سامانههای اطلاعاتی یکپارچه و شناسنامهدار کردن انبار ارتوپدی ارائه شد. در نهایت، سه فرآیند با اصلاحات پیشنهادی بازطراحی گردید.
نتیجهگیری: زنجیره تأمین ملزومات پزشکی در بیمارستانهای بزرگ با چالشهایی نظیر جابجاییهای غیرضروری، عدم یکپارچگی سامانههای اطلاعاتی و هدررفت منابع مواجه است که منجر به وقفه در ارائه خدمات، نارضایتی صاحبان فرآیند و افزایش هزینهها میشود. بهکارگیری BPM امکان شناسایی گلوگاهها و بازطراحی مسیرهای جریان کار را فراهم میکند که میتواند به ارتقای کارایی، تسریع در تأمین، افزایش شفافیت و بهبود مدیریت زنجیره تأمین بیمارستانی منجر شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |