دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Letafat_nejad M, Abolhassani shahreza F. Operational Marketing Plan and call for participation in Iran’s Family Physician Program. Hakim 2023; 26 (2)
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2249-fa.html
لطافت نژاد مژگان، ابوالحسنی شهرضا فرید. طرح عملیاتی بازاریابی و روش فراخوان جمعیت در برنامه پزشکی خانواده ایران. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1402; 26 (2)

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2249-fa.html


1- دکتـرای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه خدمات سلامت، مؤسسه ملی تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
2- دکترای تخصصی طب داخلی، دانشیار، گروه خدمات سلامت، مؤسسه ملی تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمـات بهداشـتی درمانـی تهران، تهران، ایران. ، abolhassanif@tums.ac.ir
چکیده:   (117 مشاهده)

مقدمـه: هرچند در سال­های اخیر طرح ­های عملیاتی بازاریابی مراقبت ­های سلامتی در جهان، شناخته شده و مورداستفاده قرارگرفته‌اند؛ اما در ایران شواهد موجود، معدود و عمدتاً متمرکز بر بخش خصوصی است. در این مطالعه تلاش گردید تا طرح عملیاتی بازاریابی و روش جذب مخاطبین در برنامه پزشکی خانواده ایران ارائه گردد.
روش کار: مطالعه حاضر به روش مرور انتقادی و در بستر اینترنت و پایگاه­ های داده‌ای منتخب انجام شد. جستجو با استفاده از دو گروه کلیدواژه مرتبط شامل مفاهیم مرتبط با بازاریابی و فراخوان و نیز استراتژی، روش­ ها و تکنیک­ ها اجرا و نتایج در فرم محقق ساخته ثبت گردید. سپس امکان اجرای روش­ های یافت ­شده در بستر حوزه سلامت ایران با دیدگاهی منتقدانه و مطابق روش بومی­ سازی مفهومی، بررسی گردید و بدین ترتیب روش­ های کاربردی انتخاب شدند و تحلیل یافته ­ها با استفاده از کدگذاری باز و روش تماتیک انجام شد. ترکیب روش­ های منتخب و طبقه ­بندی آن­ها منجر به توسعه طرح عملیاتی بازاریابی در این رابطه گردید.
یافته‌ها: پس از خروج مطالعات تکراری و نامرتبط، درنهایت تعداد 95 مقاله وارد مطالعه گردید. ترکیب روش­ها با در نظر گرفتن محدودیت­ های اجرای آن­ها در حوزه سلامت، امکان توسعه یک طرح عملیاتی بازاریابی در برنامه پزشکی خانواده ایران را در پنج مرحله زمانی شامل مراحل معرفی عمومی برنامه (32 روش)، اولین مواجهه افراد با کارکنان (19 روش)، ثبت­ نام اولیه و جمع‌آوری اطلاعات جمعیت شناختی (23 روش)، دریافت خدمات و پس‌ازآن (34 روش) و نهایتاً زمان ارائه گزارشات بازخوردی (25 روش) فراهم کرد.
نتیجه‌گیری: طرح عملیاتی ارائه­ شده می­تواند مسیر هدفمندی را برای جذب و حفظ مخاطبین برنامه معرفی ­نماید تا در بلندمدت به توسعه بازار هدف، افزایش منابع و ارتقاء کمی و کیفی فعالیت­ های برنامه پزشکی خانواده در ایران بیانجامد.

     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/1/20 | پذیرش: 1402/6/21 | انتشار: 1402/6/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb