مقدمـه: هرچند در سالهای اخیر طرح های عملیاتی بازاریابی مراقبت های سلامتی در جهان، شناخته شده و مورداستفاده قرارگرفتهاند؛ اما در ایران شواهد موجود، معدود و عمدتاً متمرکز بر بخش خصوصی است. در این مطالعه تلاش گردید تا طرح عملیاتی بازاریابی و روش جذب مخاطبین در برنامه پزشکی خانواده ایران ارائه گردد.
روش کار: مطالعه حاضر به روش مرور انتقادی و در بستر اینترنت و پایگاه های دادهای منتخب انجام شد. جستجو با استفاده از دو گروه کلیدواژه مرتبط شامل مفاهیم مرتبط با بازاریابی و فراخوان و نیز استراتژی، روش ها و تکنیک ها اجرا و نتایج در فرم محقق ساخته ثبت گردید. سپس امکان اجرای روش های یافت شده در بستر حوزه سلامت ایران با دیدگاهی منتقدانه و مطابق روش بومی سازی مفهومی، بررسی گردید و بدین ترتیب روش های کاربردی انتخاب شدند و تحلیل یافته ها با استفاده از کدگذاری باز و روش تماتیک انجام شد. ترکیب روش های منتخب و طبقه بندی آنها منجر به توسعه طرح عملیاتی بازاریابی در این رابطه گردید.
یافتهها: پس از خروج مطالعات تکراری و نامرتبط، درنهایت تعداد 95 مقاله وارد مطالعه گردید. ترکیب روشها با در نظر گرفتن محدودیت های اجرای آنها در حوزه سلامت، امکان توسعه یک طرح عملیاتی بازاریابی در برنامه پزشکی خانواده ایران را در پنج مرحله زمانی شامل مراحل معرفی عمومی برنامه (32 روش)، اولین مواجهه افراد با کارکنان (19 روش)، ثبت نام اولیه و جمعآوری اطلاعات جمعیت شناختی (23 روش)، دریافت خدمات و پسازآن (34 روش) و نهایتاً زمان ارائه گزارشات بازخوردی (25 روش) فراهم کرد.
نتیجهگیری: طرح عملیاتی ارائه شده میتواند مسیر هدفمندی را برای جذب و حفظ مخاطبین برنامه معرفی نماید تا در بلندمدت به توسعه بازار هدف، افزایش منابع و ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های برنامه پزشکی خانواده در ایران بیانجامد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |