<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Hakim Research Journal</title>
<title_fa>تحقیقات نظام سلامت حکیم</title_fa>
<short_title>Hakim</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://hakim.tums.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>33</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal33</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>2383-3742</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2821-2010</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi>doi</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1388</year>
	<month>4</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2009</year>
	<month>7</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>12</volume>
<number>2</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>تأثیر مصرف روغن ماهی در ترکیب با رژیم کم کالری بر میزان کاهش وزن زنان چاق</title_fa>
	<title>Effect of Dietary Fish oil in Combination with Low-Calorie Diet on Weight Loss in Obese Women </title>
	<subject_fa>عمومى</subject_fa>
	<subject>General</subject>
	<content_type_fa>پژوهشی</content_type_fa>
	<content_type>Original</content_type>
	<abstract_fa>&lt;p&gt;&lt;strong&gt;مقدمه:&lt;/strong&gt; امروزه چاقی به عنوان یکی از مشکلات مهم عصر حاضر مطرح است و متخصصان در زمینه‌های مختلف می‌کوشند تا بتوانند به روش‌های جدیدی در درمان آن دست یابند. استفاده از مکمل‌ها در کنار رژیم‌های معمول کاهش وزن یکی از راه‌کارهای مورد توجه می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مکمل روغن ماهی در ترکیب با رژیم کم کالری بر میزان کاهش وزن زنان چاق، صورت گرفته است. &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;روش کار:&lt;/strong&gt; در یک کار آزمایی بالینی، 40 زن چاق سالم (30 BMI&gt; ) و غیر یائسه 45 -18 ساله از میان زنان مراجعه کننده به کلینیک تغذیه طی سال‌های 85 -1384 به صورت تصادفی در دو گروه: رژیم کم کالری و رژیم کم کالری به همراه مکمل روغن ماهی قرار گرفتند و پس از 8 هفته تغییرات وزن آنها در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های به دست آمده توسط آزمون‌های t مستقل و t زوجی و آزمون تجزیه وتحلیل شدند. &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;یافته‌ها:&lt;/strong&gt; تجزیه و تحلیل نهایی بر روی 32 نفر، 15 نفر در گروه مداخله و 17 نفر در گروه شاهد انجام گرفت. افراد در دو گروه مورد مطالعه از نظر سن، نمایه توده بدنی، تحصیلات، وضعیت تاهل و اشتغال اختلاف معنی‌داری نداشتند. میانگین کاهش وزن در گروه شاهد در پایان مداخله 16/2 ±33/4 کیلوگرم و در گروه مداخله 62/1 ±73/3 کیلوگرم بود که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار نبود (404/0 p= ). &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;نتیجه‌گیری:&lt;/strong&gt; اگرچه مصرف 3 گرم روغن ماهی در روز در ترکیب با رژیم کم کالری به مدت 8 هفته تأثیر مضاعفی نسبت به مصرف رژیم کم کالری به تنهایی بر میزان کاهش وزن نشان نداد با این‌حال میزان تمایل به ادامه برنامه کاهش وزن تا رسیدن به وزن مطلوب در پایان مطالعه در گروه شاهد 47% و در گروه مداخله 87% بوده است که می تواند بیانگر اثرات مثبت روانی مصرف روغن ماهی در تداوم برنامه کاهش وزن باشد. &lt;/p&gt;&lt;p&gt;  &lt;/p&gt;</abstract_fa>
	<abstract>&lt;p&gt; &lt;strong&gt; &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt; &lt;strong&gt; &lt;/strong&gt; &lt;strong&gt; &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt; &lt;strong&gt; &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p align=&quot;center&quot;&gt;  Khalili M &lt;sup&gt;1 &lt;/sup&gt;(MSc), Karimi H &lt;sup&gt;1 &lt;/sup&gt;(MSc), &lt;a name=&quot;_ftnref1&quot;&gt;&lt;u&gt;*&lt;/u&gt; &lt;/a&gt;Golestan B&lt;sup&gt;2&lt;/sup&gt; (PhD), Janani L &lt;sup&gt;2 &lt;/sup&gt;(MSc), Mazaheryoon M &lt;sup&gt;3 &lt;/sup&gt;(MSc) &lt;/p&gt;&lt;p&gt;  &lt;/p&gt;&lt;p align=&quot;center&quot;&gt;&lt;em&gt; &lt;sup&gt; 1 &lt;/sup&gt;National Nutrition &amp; Food Technology Research Center, Tehran, Iran &lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p align=&quot;center&quot;&gt;&lt;em&gt; &lt;sup&gt; 2 &lt;/sup&gt;Department of Epidemiology &amp; Biostatistics, School of Public Health, Tehran University of Medical sciences, Tehran, Iran &lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p align=&quot;center&quot;&gt;&lt;em&gt; &lt;sup&gt; 3 &lt;/sup&gt;Tehran University of Medical Sciences, Kish International Branch, Kish, Iran &lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;em&gt; &lt;sup&gt; &lt;/sup&gt;&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt; &lt;i&gt; &lt;/i&gt;&lt;/p&gt;&lt;p align=&quot;center&quot;&gt; &lt;strong&gt; Received 25 May 2009, Accepted 29 Jul 2009 &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt;  &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;font size=&quot;2&quot;&gt; &lt;strong&gt; Abstract &lt;/strong&gt;&lt;/font&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt;  &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Introduction: &lt;/strong&gt;Obesity is considered as one of the main challenges of the present era. Many physicians and nutritionists seek new and efficient ways to overcome this problem. Using supplements in addition to the routine diets is among these methods. The aim of the present study is to investigate the effect of fish oil in addition to the low calorie diet on the weight loss of obese women. &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Methods: &lt;/strong&gt;In a randomized controlled trial, 40 obese (BMI&gt;30) women were randomly assigned to either low-calorie diet or low-calorie diet plus a daily supplement of three-gram fish oil. Their weight loss was measured after eight weeks. Data were analyzed by paired and independent sample t-test and chi-square test. &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Results: &lt;/strong&gt;The two groups did not differ in terms of age, BMI, education, marital status, and occupation. The mean weight loss of the 15 women in the low-calorie diet plus fish oil group was 3.73 1.62 Kg which did not differ significantly from 17 women in the low-calorie diet group with mean weight loss of 4.33 2.16 Kg (P=0.404). &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Conclusion: &lt;/strong&gt;Our findings showed that adding three grams of fish oil to daily diet did not have significant impact on weight loss however, 87% of those in the supplement group were willing to continue the given diet compared to 47% of those in non-supplement group. This confirms the positive psychological effect of fish oil on the continuation of weight loss diets. &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Keywords: &lt;/strong&gt;Weight Loss, Diet Therapy, Fish Oils, Obesity &lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;strong&gt;Hakim Research Journal 2009 12(2): 32- 37 &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt;&lt;em&gt;  &lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;br clear=&quot;all&quot; &gt;&lt;em&gt;&lt;hr width=&quot;33%&quot; size=&quot;1&quot; &gt;&lt;/em&gt;&lt;p&gt;&lt;em&gt; &lt;/em&gt;&lt;a name=&quot;_ftn1&quot;&gt; &lt;u&gt;*&lt;/u&gt; &lt;/a&gt;Corresponding Author: Dept of Epidemiology and Biostatistics , School of Public Health , Tehran University of Medical Scienc es, Enghelab Ave, Tehran, Iran. Tel: +98- 21- 88951407, Fax: 88989127, &lt;a href=&quot;mailto:bgolestan@tums.ac.ir&quot;&gt;bgolestan@tums.ac.ir &lt;/a&gt;&lt;/p&gt;</abstract>
	<keyword_fa>رژیم کاهش وزن، روغن ماهی، چاقی . </keyword_fa>
	<keyword></keyword>
	<start_page>32</start_page>
	<end_page>37</end_page>
	<web_url>http://hakim.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5-404&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>  Khalili M </first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa></first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>مسعوده خلیلی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Karimi H </first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa></first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>حلیمه کریمی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Golestan B</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa></first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>دکتر بنفشه گلستان</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>bgolestan@tums.ac.ir </email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Janani  L </first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa></first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>لیلا جانانی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Mazaheryoon M </first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa></first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>مریم مظاهریون</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code></code>
	<orcid></orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
