دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 51-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گــروه بهداشــت عمومــی، دانشــکده بهداشــت، مرکــز تحقیقــات عوامــل اجتماعــی موثــر بــر ســلامت، دانشــگاه علــوم پزشــکی گنابــاد
2- مرکـز تحقیقـات عوامـل اجتماعـی موثـر بـر سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی گنابـاد
3- گـروه آمـوزش بهداشـت و ارتقـای سـلامت، دانشـکده بهداشـت، مرکـز تحقیقـات عوامـل اجتماعـی موثـر بـر سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی مشـهد
4- مرکـز تحقیقـات عوامـل اجتماعـی مؤثـر بـر سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی گنابـاد ، Jafari.ar94@gmail.com
چکیده:   (1941 مشاهده)
مقدمه: کم‌خونی فقر آهن در سنین نوجوانی و پس از بلوغ، به‌ویژه در دختران، دارای شیوع بالایی است و یکی از راه‌کارهای کاهش آن، اجرای برنامه‌های آهن‌یاری است. مطالعه کشوری حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان دختر دبیرستانی درباره‌ی مصرف مکمل آهن صورت گرفت.
روش کار: مطالعه مقطعی-تحلیلی حاضر روی 399 دانش‌آموز دختر اجرا گردید. نمونه‌گیری به روش تصادفی خوشه‌ای از مناطق شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی کشور انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته‌ی روا و پایا، جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 20، تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در مطالعه حاضر، تنها 15 و 17‌درصد از دانش‌آموزان به ترتیب دارای سطح آگاهی مناسب و نگرش مثبت نسبت به مصرف قرص مکمل آهن بودند. همچنین، 77درصد دانش‌آموزان گزارش کردند که مکمل آهن مصرف می‌کنند و 89 درصد آنان از مکمل‌های آهن توزیع‌شده در مدارس استفاده می‌کردند. البته تنها 38 درصد از دانش‌آموزان اظهار نمودند که قرص‌های مکمل آهن را در کلاس یا بعد از کلاس (در مدرسه) مصرف می‌کنند. میان مصرف قرص‌های توزیعی در مدارس با آگاهی(026/P=0) و نگرش (016/P=0) دانش‌آموزان و همچنین میان مکان مصرف مکمل‌ها با میزان آگاهی (032/P=0) و نگرش (003/P=0) دانش‌آموزان ارتباط آماری معنی‌داری مشاهده گردید.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست آمده، میزان آگاهی و نگرش دانش‌آموزان از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده، میزان استفاده از قرص‌های توزیع‌شده در مدارس نسبتا پایین بود. بنابراین، لازم است تا در اجرای برنامه مکمل یاری بازنگری‌های لازم صورت گرفته و فرآیند اجرای برنامه اصلاح گردد.
متن کامل [PDF 366 kb]   (867 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/6/26 | انتشار: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.