دوره 10، شماره 3 - ( پائيز 1386 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 42-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، aeen_mohammadi@tums.ac.ir
چکیده:   (21262 مشاهده)

 مقدمه: مقایسه وضعیت دانشگاه‌ها با یکدیگر وسیله‌ای برای تحلیل وضعیت موجود در هر قسمت از سیستم آموزشی است و می‌تواند به صورت الگویی برای برنامه‌ریزی در دانشگاه استفاده شود. هدف از انجام این مطالعه طراحی معیارهای اندازه‌گیری و مقایسه ساختار، کارآیی و عملکرد دانشکده‌های پزشکی ایران و تعیین تفاوت‌های خدمات آموزشی در این دانشکده‌ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با یکدیگر بوده است. ارایه خدمات آموزشی در این مطالعه به کلیه عواملی که در آموزش دانشجو از بدو ورود تا فارغ‌التحصیلی تأثیرگذار است، اطلاق می‌شود.

 روش کار: مجموعه‌ای شامل 63 معیار و شاخص طراحی شد و به صورت یک نمودار شاخه درختی دسته‌بندی گردید. سپس وزن این معیارها با روش‌های جلب توافق آرا، تعیین شد. از هر دانشکده نماینده‌ای معرفی شد تا پرسش‌نامه‌ای که برای جمع‌آوری اطلاعات طراحی شده بود را تکمیل کند. اطلاعات جمع‌آوری شده با بازدید از دانشکده‌ها تکمیل و تصحیح گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد. برای آنالیز نهایی نیز از یک نرم‌افزار کامپیوتری که به همین منظور طراحی شده بود، استفاده گردید.

یافته‌ها: دانشکده پزشکی تهران با امتیاز 84/67 از 100 رتبه اول، دانشکده پزشکی شهید بهشتی با امتیاز62/65 از 100 رتبه‌ دوم‌ و دانشکده‌ پزشکی شیراز با امتیاز 24/58 از 100، رتبه‌ سوم را کسب‌ کردند.

نتیجه‌گیری: با انجام این طرح نقاط قوت و ضعف ارایه خدمات آموزشی در دانشکده‌های پزشکی مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامه‌ریزان و مسؤولان قرار گرفت.

متن کامل [PDF 262 kb]   (3356 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/1/20 | انتشار: 1386/7/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.