اختری شجاعی ابراهیم ، نظری علی اکبر ، وحیدی رضاقلی . سبک های رهبری مدیران و ارتباط آن با رضایت شغلی کارکنان پرستاری شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تحقیقات نظام سلامت حکیم.
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-266-fa.html
چکیده: (569 مشاهده)
مقدمه br> رضایت شغلی کارکنان، یکی از شاخص های اثر بخشی مدیریت و رهبری در سازمان است. لازم است مدیران با اتخاذ سبک رهبری مشارکتی، رضایت شغلی کارکنان پرستاری را افزایش داده و در نهایت باعث افزایش کارآیی، بهره وری و تعهد سازمانی کارکنان شوند تا آنها نیز کیفیت خدمات درمانی ارائه شده به بیمار را افزایش دهند. هدف از این پژوهش، یافتن سبک های رهبری مورد استفاده مدیران و میزان رضایت شغلی کارکنان و پیشنهاد سبک رهبری اثر بخش به مدیران می باشد.روش کار: این پژوهش یک مطالعه همبستگی توصیفی بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. حجم نمونه حدود 400 نفر بود و جامعه پژوهش، کلیه کارکنان پرستاری و مدیران شاغل در کلیه مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نظر گرفته شد.یافته ها: در رابطه با نوع سبک رهبری مدیران، یافته ها نشان داد که 54 درصد مدیران از مدیریت و رهبری استبدادی خیرخواهانه استفاده می کردند و 72 درصد کارکنان رضایت شغلی نداشتند. همچنین بین میانگین نمره رهبری و میزان رضایت شغلی کارکنان پرستاری با ضریب همبستگی(0.65=r) ارتباط معنی داری وجود داشت (0.001>P).نتیجه گیری: در سازمان هایی که مدیران آنها کارکنان خود را در تصمیمات مربوط به امورات خود مشارکت می دهند و یا اینکه محیط مشاوره ای ایجاد می کنند، میزان رضایت شغلی بالا است. بنابراین به مدیران پرستاری پیشنهاد می شود که کارکنان خود را در تصمیم گیری و هدف گذاری ها، مشارکت داده و محیطی آرام همراه با شور و مشاوره ایجاد کنند تا کارکنان پرستاری رضایت شغلی و تعهد سازمانی بیشتری داشته باشند که در نهایت باعث افزایش کیفیت ارائه خدمات شده و رضایت بیماران بیشتر جلب خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1385/6/15