دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 21-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghalandar Abadi L, Niroomand sadabad H, Marvi A, Ramzi A, Vafaee Najjar A. Evaluating the responsiveness rate and explaining the challenges in service delivery and presenting solutions in teaching hospitals affiliated with Mashhad University of Medical Sciences. Hakim 2023; 26 (1) :11-21
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2300-fa.html
قلندر آبادی لیلا، نیرومند حسن، مروی ابوالفضل، رمزی علیرضا، وفایی نجار علی. ارزیابی میزان پاسخگویی و تبیین چالش های ارائه خدمات و راهکار اجرایی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1402; 26 (1) :11-21

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2300-fa.html


1- کارشناس مامایی، کارشناس واحد تحقیقات بیمه سلامت ،مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت ،اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی ، مشهد ،ایران.
2- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. و کارشناس سلامت مدیریت درمان تامین اجتماعی ، مشهد، ایران.
3- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران .
4- دکتری حرفه ای پزشکی،کارشناس واحد تحقیقات بیمه سلامت ،مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت ،اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی ، مشهد، ایران.
5- دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، استاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، VafaeeA@mums.ac.ir
چکیده:   (154 مشاهده)

مقدمه: ارتباط مناسب و صادقانه، احترام به ارزشهای شخصی و حرفه‌ای لازمه مراقبت مطلوب از بیمار در نظام سلامت کارآمد می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان پاسخگویی و تبیین چالشهای ارائه خدمات و راهکار اجرایی در سه بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1402 انجام شد.
روش کار: این مطالعه یک پژوهش ترکیبی (کمی- کیفی)  بود. مشارکت کنندگان به روش نمونه‌گیری تصادفی از بین‌ 3 بیمارستان جنرال  شهر مشهد انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه استاندارد پاسخگویی سازمان جهانی بهداشت بود که پس از جمع‌آوری، داده ها در سطح معنی داری کمتر از 0.05 با استفاده از آزمون ANOVA تحلیل شدند. فاز کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا انجام شد و مشارکت کنندگان از طریق نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. نرم افزار‌های SPSS و Maxqda   به ترتیب جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌های کمی و کیفی استفاده شد.
یافته‌ها: بالاترین نمره پاسخگویی مربوط به بعد ارتباطات، شان و منزلت بیمار بود و کمترین مربوط به حمایت اجتماعی، محرمانگی اطلاعات و حق انتخاب بود. ارتباط ابعاد پاسخگویی با میزان تحصیلات فقط در بعد استقلال، تفاوت معنی‌داری داشت(P<.007) . در بخش کیفی چالش‌های ارتقای پاسخگویی در هفت بعد شامل مدیریتی، فرهنگی، عملکردی، اطلاعاتی، ارزیابی، مشارکتی و زیرساخت، طبقه بندی شدند.
نتیجه گیری: هدف گذاری و برنامه ریزی، ایجاد واحدهای پاسخگویی در بیمارستان ها، آموزش مدیران، کارکنان و بیماران و هماهنگی بین بخشی می تواند به بهبود پاسخگویی در بیمارستان های آموزشی کمک کند.

 

     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/1/17 | پذیرش: 1402/3/29 | انتشار: 1402/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb